Ben jij een vriend of verrader? Ontdek je rol en beleef de tachtigjarige oorlog.

Slag om Dondervoort is een educatieve social game, speciaal ontwikkeld voor havo/vwo klassen in de onderbouw. De game speelt zich af tijdens de Tachtigjarige Oorlog in een fictieve digitale vestingstad genaamd Dondervoort. De game wordt een week lang gespeeld door alle leerlingen in één klas. Tijdens die week leren de spelers over het ontstaan van de vestingsteden en de waarde van groepsdynamiek en samenwerking.

Vriend of verrader

De leerlingen krijgen in het spel elk een beroep in de vestingstad en worden uitgedaagd om Dondervoort te verdedigen tegen de aanvallende Spanjaarden. Alleen met een juiste verdedigingsmethode en goed overleg kunnen de leerlingen deze strijd winnen. Om de game extra spannend te maken, zit er echter nog een verrassing in de game: sommige leerlingen hebben de geheime rol van verrader gekregen. Hun taak is juist níet om de stad te verdedigen tegen de Spanjaarden, maar om ervoor te zorgen dat de Spanjaarden winnen.

Op school en thuis

De game wordt klassikaal gespeeld, maar door de geheime acties kunnen spelers ook thuis inloggen. Er is een docentenomgeving die het mogelijk maakt voor docenten om de activiteiten van de leerlingen te monitoren. Slag om Dondervoort is ontwikkeld in opdracht van de Vereniging Nederlandse Vestingsteden.

 

 

De eigen identiteit en plek in de groep, iets dat veel speelt in het hoofd van een 13-jarig kind, is een prominent onderdeel van de game. Het element van rollenspel en vriend-verrader leidt dan ook binnen de kortste keren tot enthousiaste reacties.
 

Bij het verdedigen van de vestingstad in de game merken de spelers al snel dat een gewone stadsmuur door de Spaanse kanonnen kan worden weggevaagd. Hierdoor worden de spelers gestimuleerd om de vestingstad zelf op te bouwen, en leren zij over het hoe en waarom van het ontstaan van de vestingsteden.


Naast het verdedigen van de vestingstad en het ontdekken (of geheim houden) van de verraders, kunnen spelers hun eigen huis ook uniek maken en verbeteren. Daarnaast kunnen zij acties uitvoeren voor of tegen elkaar en is er een geldsysteem in de game. Dit voegt een extra motivatie toe bij het gamen.

 

Meer projecten